Menu Close

STRATEGIJA DIGITALNOG MARKETINGA – ODGOVORI NA PET KLJUČNIH PITANJA

STRATEGIJA DIGITALNOG MARKETINGA – ODGOVORI NA PET KLJUČNIH PITANJA

Bilo da je digitalni marketing za vas već poznat teren, ili tek činite prve korake, strategija je osnovni korak, temelj vašeg online nastupa, mapa puta koji vodi ka osvajanju online tržišta.

 

Iako je po formi najčešće dokument, strategija je zapravo proces koji definiše sve vaše online aktivnosti: način, vreme i mesto njihovog dešavanja, kao i potrebne resurse.

Istina je i da je u pitanju kompleksan proces koji zahteva mnogo posvećenosti i vremena, ali suštinski, ukoliko odgovorite na sledećih 5 pitanja, dobićete čvrstu strukturu za razvoj vrlo kvalitetne strategije:

 

1. Gde ste sada?

Analizirajte svoj dosadašnji online nastup – šta ste do sada radili i kakve je to rezultate donelo (ili nije donelo). Bacite pogled u komšijsko dvorište – osmotrite konkurenciju i izdvojite primere dobrih praksi koji daju rezultate. Analizirajte koji potencijal digitalno tržište pruža vašem biznisu. Ne zaboravite da se osvrnete i na trendove u digitalnim komunikacijama, kako biste uspeli da budete korak ispred i primenite ih u svom online nastupu.

 

2. Gde želite da budete?
Da biste stigli do cilja, morate znati kuda idete. Vrlo ozbiljan korak strategije je upravo definisanje ciljeva online nastupa. Iskustvo je pokazalo da je ovo često najzahtevnija faza. Savet je da se krene od biznis cilja – definišite šta očekujete od digitalnih kanala komunikacije. Iz toga dalje proizilaze komunikacijski ciljevi koje treba definisati tako da budu merljivi i vremenski ograničeni.

 

Na primer, ako vam je cilj povećanje prodaje online shop-a za 20% u odnosu na prethodni kvartal, onda bi jedan od komunikacijskih ciljeva mogao biti broj poseta online shop-u na mesečnom nivou.

 

3. Kome ja pričam?
Ovo ste sigurno nekada čuli. Ako vas neko pita “kome ja pričam?”, to znači da ga ne slušate. Nije relevantan za vas, ne dopada vam se ton, ne obraća vam se u pravo vreme ili na pravom mestu… Promašio je.
Da se to ne bi desilo pažljivo definišite svoje ciljne grupe, utvrdite na kojim digitalnim kanalima je vaša publika, šta je interesuje i kako treba da joj se obratite.

 

4. Kako da se organizujete?
Znamo kome, znamo gde, ostaje da vidimo šta, kako i kada. Konkretno, sledeći korak jeste definisanje plana online aktivnosti. Plan daje odgovor šta se, kada i na kojim kanalima radi. Veoma je važno uvezati online aktivnosti sa svim ostalim marketinškim aktivnostima. I naravno – jasno organizovati ljude (zaduženja), vreme i budžete.

 

5. Šta merimo, šta sečemo?
Logično, neophodno, obavezno, a u praksi najčešće zanemareno jeste postavljanje parametara praćenja i merenje rezultata. Odaberite nekoliko ključnih parametara koje ćete pratiti i najmanje na mesečnom nivou, analizirajte rezultate, menjajte plan i optimizujte budžete. Ono što radi pojačajte, ono što ne donosi rezultate secite.

 

Možete pokušati i sami, a sve vam može biti jasnije ukoliko ispratite naredni blog post u kom će akcenat biti na ciljevima i ciljnim grupama. A ukoliko vam zatreba pomoć, javite nam se da zajedno utabamo staze vašeg digitalnog nastupa.

 

 

 

znis ciljevi nisu definisani, morate se vratiti korak nazad i najpre to uraditi. Najčešća zamka u koju mnogi upadaju, jeste to što digitalni marketing posmatraju kao odvojenu celinu. Zapravo je on samo deo većeg plana koji obuhvata i sve ostale aktivnosti.
Kada ste jasno postavili ciljeve svog poslovanja, onda razmislite na koji način digitalni kanali mogu doprineti njihovom ostvarivanju.

Verovatno ste već čuli da kada postavljate cilj, dobro je da on bude SMART. Šta to zapravo znači? Evo malog vodiča koji će vam pomoći da u par koraka postavite svoje ciljeve:

Kada na ovaj način definišete cilj imaćete vrlo jasnu sliku šta i kada šta želite da postignete i kako ćete meriti da li ste na pravom putu.

Ko je vaša ciljna grupa?

Za početak – nisu svi vaša ciljna grupa. Da, ponekad će kupac biti penzioner, ponekad student. I da, postoje proizvodi koje svi kupuju. Na primer hleb, gotovo svi ga kupuju. Ipak, neko kupuje integralni, neko domaći, neko heljdin, neko bezglutenski…

Jedna od najvećih grešaka je da se trudite da se dopadnete svima i da smatrate da su svi vaša ciljna grupa. Verovatno već imate neku viziju ko su osobe koje vam donose najveći deo profita. Kupci su uvek šaroliki, ali se u svakom biznisu, izdvaja jedna grupa koja ima slične osobine i donosi najveći profit. To je vaša primarna ciljna grupa.

Da bude lakše, počnite ovako:

  • Ko plaća?
  • Ko utiče na onog ko plaća?

Sada je već jasnije. Primarna ciljna grupa je onaj ko plaća vaš proizvod ili uslugu, dok sekundarna ciljna grupa, utiče na odluku onog ko plaća. To može biti bliska osoba, član porodice, bilo ko iz okoline, ali i na neki način poznate osobe koje imaju uticaj na veće grupe ljudi (u marketingu ih zovemo influenseri). Za početak će ovo biti sasvim dovoljno. U nekim kasnijim fazama, možete razmišljati i o medijima kao ciljnoj grupi, donosiocima odluka u organizacijama koje su važne za vaše poslovanje i slično.

Sada probajte da opišete svoj idealnog kupca. Koliko ima godina, gde živi, kog je pola, čime se bavi, koja su njegova interesovanja… Probajte da napišete što detaljniji opis, čak do toga da mu date ime i neke lične osobine.
Sledeći korak je da identifikujete šta je toj osobi potrebno, šta je motiviše, koji su njeni ciljevi, izazovi, ko ima uticaja na tu osobu, kakva je njena dnevna rutina, šta joj je važno. Sa druge strane, sagledajte šta je to što vi možete da pružite toj osobi. Koje su to vrednosti, prednosti, benefiti koji će pomoći vašem idealnom kupcu da ostvari neki cilj, reši problem, olakša sebi život ili da ispuni neku želju.

Isti postupak uradite za sekundarnu i ostale ciljne grupe koje ste definisali.

Kada ste sve ovo uradili, analizirajte koja su to mesta i momenti, prilike kada mogu da se susretnu interesovanja cilje grupe, sa onim što vi možete da joj pružite. Tu dolazimo do odabira kanala komunikacije, o čemu ćemo pisati u narednom tekstu.

Svi dalji koraci strategije biće daleko lakši i jasniji, a sama strategija uspešnija, nakon pravilnog postavljanja ciljeva i definisanja ciljnih grupa.

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *